Świadomość konsumenta w ostatnich latach znacząco wzrasta i coraz rzadziej dochodzi do sytuacji, w której nieuczciwy sprzedawca lub usługodawca jest wstanie nas oszukać. Większość ludzi bez problemu jest wstanie wskazać pierwszą, najbardziej popularną z opcji reklamacji, którą jest gwarancja. Niestety znacznie mniej osób zdaje sobie sprawę z istnienia drugiej drogi dochodzenia swoich praw, którą jest rękojmia. Czym jest prawo rękojmi?

Czym jest prawo rękojmi?

Rękojmia jest ustawową, pięcioletnią odpowiedzialnością sprzedawcy za wszystkie wady danego towaru lub nieruchomości względem kupującego. Jest to prawo, dzięki któremu możemy uniknąć sytuacji zakupu rzeczy od samego początku obarczonej ukrytą wadą. Dzięki tej ustawie ryzyko nabycia wadliwie wykończonego mieszkania deweloperskiego znacznie maleje, gdyż konsument ma prawo żądać określonych roszczeń od sprzedawcy. Oczywiście istnieje wiele obostrzeń, które przeciwdziałają nadużywaniu tego prawa przez nieuczciwych kupujących. Jednym z nich jest fakt, że za usterki określa się wady, które istnieją od momentu wydania nieruchomości lub uszkodzenia, które powstały w wyniku wcześniej wspomnianych wad. Inwestor nie jest zatem odpowiedzialny za wszelkie problemy, które nie były wynikiem pierwotnych niedociągnięć, a jedynie efektem eksploatacji mieszkania.

Jakie usterki musi usunąć inwestor?

Kupujący podpisuje umowę z inwestorem, według której nabywa w pełni sprawne mieszkanie bez żadnych uszkodzeń fizycznych oraz konstrukcyjnych, dlatego też ma pełne prawo oczekiwać, że będzie ono spełniało wszelkie podpisane przez obie strony ustalenia. Z tego powodu inwestor jest zobowiązany do usunięcia każdej zgłoszonej wady fizycznej, która istnieje od momentu wydania mieszkania. Ponadto deweloper jest również zobligowany do usunięcia wszelkich powstałych skutków niedociągnięć, a najlepszym tego przykładem jest osuszanie mieszkań. Jeśli podczas codziennej eksploatacji naszego mieszkania dojdzie do awarii systemu rurowego i w konsekwencji zalania mieszkania, wtedy inwestor jest zmuszony dopełnić wszelkich starań, aby usunąć awarię i skutki powstałej usterki. W przypadku, w którym woda zniszczy powierzchnie naszych ścian lub sufitu, deweloper jest również zobligowany do przywrócenia ścian do stanu pierwotnego.

Jak dochodzić swoich praw?

Bardzo ważną sprawą w celu dochodzenia swoich praw względem zakupionego mieszkania jest to, aby komunikacja odbywała się za pomocą korespondencji pisemnej. Powinniśmy w niej opisać usterkę, której reklamację chcemy złożyć, wraz ze wszystkimi wymaganiami oraz czynnościami, których wymagamy w celu jej usunięcia. Gotowy dokument powinniśmy wysłać do inwestora listem poleconym. Jeśli deweloper nie podejmie się usunięcia usterki we wcześniej ustalonym terminie oraz nie podejmie ustalenia kolejnego terminu, w którym usterka miałby być usunięta, wtedy nabywca ma prawo do roszczenia swoich praw w sądzie.

Źródło: nord-help.com.pl – ozonowanie mieszkań

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here